DRUKUJ
2017-03-24

Zakres działania, zadania i kompetencje

Do głównych zadań Biura Ochrony Rządu należy ochrona osób i obiektów ważnych ze względu na dobro państwa.

Osobami, którym z mocy ustawy przysługuje ochrona BOR są: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów, wiceprezes Rady Ministrów, minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz minister właściwy do spraw zagranicznych, byli prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o uposażeniu byłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 75, poz. 356 i z 1998 r. Nr 160, poz. 1065),delegacje państw obcych przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz inne osoby ważne ze względu na dobro państwa.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, podejmuje decyzję o objęciu ochroną innych osób, oraz o zakresie dokonywanych działań ochronnych.

Do obiektów ochranianych przez Biuro Ochrony Rządu należą: obiekty służące Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne oraz inne obiekty i urządzenia o szczególnym znaczeniu.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, określa, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i tryb wykonywania zadań ochrony polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez funkcjonariuszy BOR, uwzględniając w szczególności:

1. tryb kierowania funkcjonariuszy BOR do wykonywania zadań, oraz odwoływania ich z tych zadań,

2. wymogi jakie powinni spełniać funkcjonariusze BOR wykonujący powierzone zadania,

3. należności i świadczenia związane z wykonywaniem przez funkcjonariuszy BOR tych zadań.

Biuro Ochrony Rządu prowadzi działania w zakresie rozpoznania pirotechniczno – radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, podejmuje decyzję o prowadzeniu rozpoznania pirotechniczno-radiologicznego obiektów Sejmu i Senatu na wniosek lub po porozumieniu z Szefami Kancelarii tych obiektów.

Formy działania i zakres uprawnień BOR

W celu zapewnienia ochrony Biuro Ochrony Rządu:

1. planuje zabezpieczenie osób, obiektów i urządzeń,

2. rozpoznaje i analizuje potencjalne zagrożenia,

3. zapobiega powstawaniu zagrożeń,

4. koordynuje realizację działań ochronnych,

5. wykonuje bezpośrednią ochronę,

6. zabezpiecza obiekty i urządzenia,

7. doskonali metody pracy.

W zakresie swoich zadań BOR wykonuje czynności administracyjno-porządkowe oraz podejmuje działania profilaktyczne.

BOR w zakresie koniecznym do wykonywania zadań może korzystać z pomocy i informacji uzyskanych w szczególności przez: Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Straż Graniczną, Wojskowe Służby Informacyjne oraz Żandarmerię Wojskową.

Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres, warunki i tryb przekazywania BOR informacji uzyskanych przez w/w podmioty, z uwzględnieniem:

1. sytuacji, w których informacje są przekazywane,

2. przypadków nieprzekazania informacji lub ograniczenia ich zakresu,

3. sposobu udokumentowania tych informacji,

4. podmiotów upoważnionych do ich przekazywania.

Funkcjonariusz w toku wykonywania czynności służbowych jest obowiązany do respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka.


Funkcjonariusz, wykonując zadania służbowe ma prawo:

1. wydawać polecenia osobom, których zachowanie może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, obiektów i urządzeń podlegających ochronie BOR, a w szczególności wydawać polecenia:

a) opuszczenia przez osoby miejsca, w którym przebywanie może stanowić zagrożenie dla realizacji zadania,

b) zatrzymania pojazdu,

c) usunięcia pojazdu z miejsca postoju,

2. legitymować osoby w celu ustalenia ich tożsamości,

3. zatrzymywać osoby stwarzające w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz dla mienia, a także osoby w sposób rażący naruszające porządek publiczny,

4. dokonywać kontroli osobistej, a także przeglądać zawartość bagaży i sprawdzać ładunki i pomieszczenia, w sytuacjach, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów i urządzeń,

 

5. żądać niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz jednostek gospodarczych prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej; wymienione instytucje, organy i jednostki są obowiązane, w zakresie swojego działania, do udzielenia tej pomocy,
 

6. zwracać się o niezbędną pomoc do innych jednostek gospodarczych i organizacji społecznych, jak również zwracać się w nagłych wypadkach do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy.

 

Osobie zatrzymanej przysługują uprawnienia przewidziane w Kodeksie postępowania karnego. Zatrzymanie osoby może nastąpić tylko wówczas, gdy wcześniej podjęte czynności okazały się nieskuteczne.
 

Osobę zatrzymaną należy niezwłocznie poddać, w przypadku uzasadnionej potrzeby lub na prośbę tej osoby, badaniu lekarskiemu lub udzielić jej pierwszej pomocy medycznej.
 

Wszystkie czynności wykonywane przez funkcjonariuszy wykonujących zadania służbowe powinny być wykonywane w sposób możliwie najmniej naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostają podjęte.

 

W przypadku niepodporządkowania się wydanym przez funkcjonariusza BOR poleceniom, funkcjonariusz może stosować następujące środki przymusu bezpośredniego:

1. fizyczne, techniczne i chemiczne środki służące do obezwładnienia bądź konwojowania osób oraz do zatrzymywania pojazdów,

2. pałki służbowe,

3. psy służbowe.
 

Funkcjonariusze mogą stosować środki przymusu bezpośredniego wyłącznie odpowiadające potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji oraz niezbędne do podporządkowania wydanym poleceniom.
 

Jeżeli środki przymusu bezpośredniego, okazały się niewystarczające lub jeżeli ich użycie, ze względu na okoliczności danego zdarzenia nie jest możliwe, funkcjonariusz ma prawo użycia broni palnej wyłącznie:

1. w celu odparcia bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie, zdrowie lub wolność funkcjonariusza lub innej osoby oraz w celu przeciwdziałania czynnościom zmierzającym bezpośrednio do takiego zamachu,
 

2. przeciwko osobie niepodporządkowującej się wezwaniu do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu, zdrowiu lub wolności funkcjonariusza albo innej osoby,
 

3. przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą odebrać broń palną funkcjonariuszowi lub innej osobie uprawnionej do posiadania broni palnej, objętej ochroną BOR,
 

4. w celu odparcia niebezpiecznego bezpośredniego gwałtownego zamachu na obiekty i urządzenia objęte ochroną BOR oraz inne ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, na siedziby naczelnych organów władzy, centralnych organów administracji rządowej,
 

5. w celu odparcia zamachu na mienie, stwarzającego jednocześnie bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub wolności człowieka,
 

6. w bezpośrednim pościgu za osobą, wobec której użycie broni było dopuszczalne w przypadkach, o których mowa w pkt 1-4, albo za osobą, wobec której istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia zbrodni,
 

7. w celu odparcia gwałtownego, bezpośredniego i bezprawnego zamachu na konwój ochraniający osoby, dokumenty zawierające informacje niejawne, pieniądze albo inne przedmioty wartościowe.
 

Użycie broni palnej powinno następować w sposób wyrządzający możliwie najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może zmierzać do pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia innych osób.

 

Biuro Ochrony Rządu w zakresie działań administracyjno – porządkowych, oraz profilaktycznych ma na celu:

1. zapobieganie popełnianiu przestępstw przeciwko osobom ochranianym,
 

2. ujawnianie osób i zdarzeń oraz rozpoznawanie miejsc i zjawisk mogących mieć związek z zagrożeniem osób ochranianych oraz bezpieczeństwem obiektów i urządzeń objętych ochroną,
 

3. współdziałanie z Policją, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencją Wywiadu, Wojskowymi Służbami Informacyjnymi, Żandarmerią Wojskową, Strażą Graniczną oraz Państwową Strażą Pożarną, i innymi w zakresie uzyskiwania informacji o zagrożeniach dla osób lub obiektów i urządzeń chronionych.

BOR prowadzi w/w działania, poprzez:

1. gromadzenie i przetwarzanie informacji mogących wpłynąć na realizację zadań,

2. planowanie i systematyczne sprawdzanie obiektów i urządzeń objętych ochroną, w celu zapewnienia bezpiecznej realizacji zadań,

3. korzystanie z informacji i danych, przechowywanych w zbiorach ewidencji kryminalnej i zbiorach archiwalnych dla wyeliminowania potencjalnego zagrożenia dla osób, obiektów i urządzeń ochranianych.

Przetwarzanie danych osobowych BOR może prowadzić bez wiedzy i zgody osoby, której one dotyczą, o ile służy to realizacji zadań służbowych.